Sunday, November 16, 2014

Kivijalkakaupat kuolevat

Automarketit tappavat kivijalkakaupat. Tuttua Suomessa, Hongkongissa tästä on hieman erilainen versio.

Halusimme asuntoomme kiinalaisen maton, sellaisen joita myydään joka puolella maailmassa. Täällä löysimme vain yhden mattokaupan, China Carper Centren, joka sekin sijaitsee kaukana Kownoonin Tsim Sha Tsuin laitamilla. Kun kävimme siellä viikonloppuna myyjät vahvistivat, että mattokauppoja ei enää juuri ole. Heilläkin oli ennen 5 liikettä, mutta he ovat joutuneet lopettamaan kaikki muut. Syynä ei ole kysynnän puute vaan taivaisiin kohoavat vuokrat.

Hongkongissa ei ole automarketteja, jopa Ikea on keskustassa hotellin kellarissa. Täällä on kauppakeskuksia, shopping malleja. Niitä on joka paikassa, kaikki samanlaisia, jokaisessa samat Armanit, Ballyt, Burberryt, Bvlgarit, Cartierit, Chanelit, Diorit, Dolce & Gabbanat, Guccit, Hermés't, Pradat, Rolexit, Swarovski, Tiffanyt, Valentinot, Vertut, mitä niitä onkaan. Tästä - kuten kaikesta muustakin pahasta - syytetään manner-kiinalaisista, joita tulee miljoonittain ostosmatkoille Hongkongiin. Viime vuonna Kiinasta tuli 41 miljoonaa matkailijaa, eli 75% kaikista matkailijoista. He tulevat tänne ostamaan paitsi turvallisia elintarvikkeita, ennenkaikkea luksustuotteita. En kylläkään tiedä miksi, nuo samat brändit löytyvät ainakin Shenzhenin shopping malleista.



Luksusbrändit nostavat vuokria, niin etteivät pikkukaupat tai ravintolat pysty maksamaan niitä. Maailmankuulu Michelin-tähdellä palkittu dim sum ravintola Tim Ho Wan joutui lopettamaan alkuperäiseessä paikassaan kun vuokra nousi kaksinkertaiseksi. Manner-kiinalaisten erityisessä suosiossa olevalla Kownoonin Canton Roadilla sinnitteli vielä pari vuotta sitten yksi ravintola. The Sweet Dynasty pystyi maksamaan kahden kerroksen tiloistaan 80,000 euroa kuussa, mutta joutui väistymään kun tilat vuokrattiin Applelle 1.1 miljoonan euron kuukausivuokralla.



5 comments:

  1. Vuokrattiinko applelle myymäläksi vai toimistoksi? Kivijalkaliikkeiden katoaminen on ikävää. Helsingin keskustassa niin ei mielestäni ole käynyt, eikä varmaan käy kunhan ei sallita liikkeiden muuttamista asunnoiksi. Eikä ainakaan tehdä niistä omistusasuntoja. Sellaisen palauttaminen liiketilaksi on hankalaa. Pitäisi löytää yrittäjä joka pystyy hankkimaan rahoituksen tilan ostamiseen vuokran sijaan. Uusilla alueilla tuntuu että liiketiloja varataan riittävästi vain markettia, rkioskia ja ehkä parturia varten. Pikkukaupat ja ravintolat lisäävät toistensa myyntiä, joten niitä pitää olla kivijaloissa paljon. Kun on kaupunginosassa kahdelle kaupalle kivijalkapaikat, ei sinne kukaan ulkopuolinen tule kävelemään, ravintolaa etsimään tai spontaanille ostoksille.

    Suomeenkin tulee venäläisiä ostamaan luksustuotteita joita saisi myös Venäjältä. Yksi syy on kuulemma epävarmuus siitä onko venäläisessä kaupassa myytävä tuote aito. Saavatko mannerkiinalaiset ostaa tax freenä?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Katsoin Wikipediasta ja sales tax on 5% jonka ulkomaalaiset saavat takaisin. Eli tämä pätee kai mannerkiinalaisiin. En tosiaan ole varma. Minusta luksustuotteet eivät täälläkään ole edullisia. Kenties kosmetiikka on samaa tasoa kuin lentokentillä, mutta kyllä aito Valentino tai Jimmy Choo on kallis Hong Kongissakin. On pari kappaletta suuria outlet mall'eja jotka netin mukaan ovat käymisen arvoisia, mutta en ole vielä käynyt.

      Delete
  2. Myymälä siitä on kaiketi tulossa, se on manner-kiinalaisten suosituimmalla kauppakadulla.

    ReplyDelete
  3. Luksuskaupat on todella tylsiä. Niitä on liikaa, koko Hong Kong täynnä eikä niissä ole yhtään asiakasta. Myymälät ovat suuria ja tavaroita on tyylikkäästi muutama esillä. Myyjiä on monta. En tiedä mitä myyjät tekevät kaiken päivää muuta kuin pitkästyvät yrittäessään olla suoraryhtisen ja arvokkaan näköisiä. Olen vähän epävarma mistä pitäisi ostaa esimerkiksi vaatteita koska enhän minä mitään Chanelia halua. Olenkin ruennut koluamaan lähiseudun pikkuputiikkeja ja aina on tietenkin Zara ja Hennes&Mauritz. Onneksi Zara on espanjalainen ettei kaikki edullinen käyttötuote Kiinassa ole ruotsalaista.

    ReplyDelete
  4. Käsitän luksustuotteiden suosion siten että aitoon kalliiseen tuotteeseen voi satsata koska esimerkiksi kotiin ei satsata kuten SUomessa. Skandinaviassa sisustetaan innolla ja kotiin kutsutaan ihmisiä, Hong Kongissa ja Kiinassa asutaan niin ahtaasti ettei mitään pesänrakennusvimmaa oikein synny. Ystäviä ja sukulaisia voi tavata ravintoloissa. Kiinalaiset ravintolathan ovat usein valtavan suuria halleja joissa on suuret pöydät, harvemmin niistä löytyy kahden hengen intiimejä pöytiä.

    ReplyDelete